Screening for livmoderhalskræft

I Danmark bliver kvinder i alderen 23-65 år regelmæssigt inviteret til screening for livmoderhalskræft. Er du ikke allerede blevet indkaldt til en screening for symptomer? Livmoderhalskræft kan ramme både unge og ældre kvinder, så kontakt din læge og få en screening for livmoderhalskræft.

I Danmark bliver kvinder i alderen 23-49 år tilbudt screening for livmoderhalskræft hvert tredje år. Herefter vil man blive indkaldt til screening hvert femte år for at holde øje med symptomer på livmoderhalskræft.

Formålet screening for livmoderhalskræft er at finde og behandle forstadier, inden de udvikler sig til en decideret kræftform. Forstadier udvikler sig meget langsomt; typisk tager det 10-15 år. Har du fået konstateret celleforandringer ved en såkaldt smear prøve, kan dette være forstadier til kræft. Men det er vigtigt at påpege, at forstadier ikke er lig med kræft.

Forstadier til livmoderhalskræft kan behandles, så de ikke udvikler sig til kræft. De kvinder, der deltager i screening for livmoderhalskræft symptomer, kan nedsætte deres risiko for at få livmoderhalskræft med mindst 80-90 procent.

Celleprøven tages ved en almindelig gynækologisk screening for livmoderhalskræft. Det er smertefrit for de fleste kvinder, og undersøgelsen foregår ved din praktiserende læge. Prøven vil herefter blive sendt til et sygehus, hvor den undersøges nærmere for at finde eventuelle unormale celler.

Celleprøven ved screening for livmoderhalskræft kan give svar som:

• Normal: Cellerne ser normale ud, og du kan fortsætte i det almindelige screeningsprogram.
  • Atypiske celler: Cellerne ser umiddelbart ikke helt normale ud, men er heller ikke klart unormale.
  • Mistanke om lettere, moderate eller svære celleforandringer: I dette tilfælde ser cellerne tiltagende unormale ud.

Hvis din celleprøve giver et unormalt resultat, foretager lægen en ny gynækologisk undersøgelse med fokus på mistanke om eksempelvis livmoderhalskræft. Her foretages en kolposkopi, hvor gynækologen tager et skrab og vævsprøver fra livmoderhalskanalen, som vil blive videresendt til nærmere screening for livmoderhalskræft.

Hvert år bliver 15.000 kvinder ramt af celleforandringer. Heraf får 5.000 foretaget keglesnit og kun 400 får konstateret livmoderhalskræft.

Årsager til og symptomer på livmoderhalskræft

HPV er en seksuelt overført virus, som er årsagen til livmoderhalskræft. Der findes et væld af forskellige HPV-typer, der hver især har et nummer. Nogle af disse HPV-vira kan give livmoderhalskræft. Undersøgelser viser, at HPV 16 og HPV 18 tilsammen er skyld i 70 % af alle tilfælde af livmoderhalskræft.

HPV er som nævnt en virus, der smitter ved seksuel kontakt. Den medfører ingen symptomer, hvilket betyder at både mænd og kvinder ubevidst kan være smittet med den. Langt de fleste, der har haft seksuel kontakt, vil opleve at blive smittet med HPV, men ofte forsvinder virussen af sig selv igen. Det sker dog, at den i enkelte tilfælde sætter sig som en kronisk infektion. Hos kvinder vil dette således betyde en øget risiko for at få livmoderhalskræft. For disse kvinder er det særligt vigtigt at deltage i programmet for screening for livmoderhalskræft.

I dag er det muligt at blive vaccineret mod livmoderhalskræft, og effekten er størst, hvis vaccinen sker inden den seksuelle debut. Det er dog fortsat en god idé at blive vaccineret efter ens seksuelle debut, for selvom du er i risikogruppen for at være blevet smittet med én form for HPV-virus, vil vaccinen stadig beskytte dig mod andre typer.

Behandling af livmoderhalskræft

Er du én af de få 400, der har fået konstateret kræft efter en screening for livmoderhalskræft, så skal du følges i et behandlingsforløb på sygehuset. I behandling af livmoderhalskræft har det meget at sige, hvor udbredt sygdommen er. Derfor foretager lægerne en udvidet gynækologisk undersøgelse på sygehuset samt en PET/CT-scanning, som afgør, hvilket stadie sygdommen er i.

Livmoderhalskræft kan både behandles kirurgisk og medicinsk i form af kemoterapi og/eller strålebehandling.

Der findes desuden en række operationsmuligheder:

Kegleoperation er en fertilitetsbevarende operation, der foregår i de tidligste stadier af livmoderhalskræften. Ved en sådan operation fjerner man den yderste del af livmoderhalsen.

Fjernelse af livmoderen sker, hvis kræftknuden er større. Her vil gynækologen også vurdere, om der er lymfeknuder i bækkenet, som skal fjernes i forbindelse med operationen. Kemoterapi og strålebehandling er også en mulighed efter operationen.

Har du spørgsmål om screening for livmoderhalskræft?

Har du spørgsmål til screening for livmoderhalskræft eller eventuelle symptomer, skal du endelig kontakte os, så du kan få de svar, du efterspørger.