Menopause – overgangsalder kvinder

Menopause betyder, at dine menstruationsblødninger aftager. Overgangsalderen (også kaldet klimakteriet) er den periode, der ligger omkring menopausen, hvor du præges af de hormonelle forandringer, som kroppen gennemgår. Perioden kan vare op mod flere år. Menopausen optræder mellem 48 og 55 års alderen med et gennemsnit, der ligger omkring 51 år.

Under klimakteriet daler ens frugtbarhed (dette sker allerede fra du er cirka 35 år), og æggestokkene bliver mindre følsomme for de hormoner, der styrer modningen af æg. Dette betyder, at du ofte vil opleve en længere pause mellem menstruationerne. Inden de helt aftager, vil der typisk være en periode, hvor du ikke producerer æg, men alligevel får blødninger.

Ændringerne i hormonbalancen er ansvarlig for mange af de symptomer, du som kvinde kan opleve i din overgangsalder. Kvinder vil opleve, at det er en periode, hvor store dele af kroppen undergår en forvandling. Stort set alle kvinder i klimakteriet oplever, at de har symptomer, og omtrent halvdelen af disse synes, at de endda er svært plagede af dem.

Relevante definitioner på menopause/overgangsalder hos kvinder:

• Klimakteriet eller overgangsalderen er perioden omkring de sidste fysiologiske menstruationer
  • Menopausen er tidspunktet for den sidste menstruation. Menopausen kan først fastlægges to år efter du har haft din sidste menstruation
  • Klimakteriet kan inddeles i faser
    • Præmenopause: Regelmæssige månedlige menstruationer (uden hedeture)
    • Perimenopause: Uregelmæssige menstruationer med vekslende cykluslængde (med eller uden hedeture). Varer til ét år efter den sidste regelmæssige menstruation
    • Menopause: Den sidste fysiologiske menstruation
    • Postmenopause: Når du ikke har haft menstruation i mindst 1 år

Symptomer i forbindelse med overgangsalder for kvinder (klimakteriet)

I de sidste år inden din menopause vil du opleve længere blødningsfri intervaller samt kraftigere blødninger og afstødning af størknet blod.

Svede- og hedeture kan du opleve som pludselige temperaturstigninger over hele kroppen og specielt i ansigtet. Mange oplever ligeledes en rødmen over det meste af kroppen. Du kan også opleve symptomer som søvnløshed, ledsmerter og en række psykiske forandringer.

En del kvinder oplever nedsat seksualfunktion i denne periode. Dels grundet manglende lyst, men også på grund af tørhed i vagina som følge af den ændrede hormonbalance.

Vandladningsproblemer er også en af symptomerne i forbindelse med overgangsalderen. Dette i form af urge symptomer (pludselig opstået stærk vandladningstrang).

Behandling af overgangsalderen/menopause (klimakteriet)

De fleste kvinder med klimakterielle symptomer oplever, at symptomerne forsvinder igen i løbet af et par år med overgangsalder. Nogle kvinder kan dog opleve at være så generet af hede- og svedture, at en behandling kan være nødvendig.

Behandlingen tager udgangspunkt i de kvindelige kønshormoner (østrogener og gestagener) i et kombinationspræparat, da østrogen alene kan øge risikoen for livmoderkræft (endometriecancer). Behandlingen for klimakteriet kaldes også for hormone replacement therapy eller HRT.

Desuden findes der en række forskellige behandlingsmuligheder, eksempelvis hvor du holder pause hver 28. dag og får en afstødningsblødning. Denne behandling minder meget om flertrins p-pille-behandling. Du kan også holde pausen hver 3. måned, og det er lige såvel muligt at anvende præparater, hvor du helt kan undgå pausen og dermed blødningen.

Menopause: Fordele ved behandling med hormoner:

• Fjerner eller mindsker hede- og svedture
  • Forbedret søvnkvalitet
  • Øger kvindens livskvalitet
  • Øger libido
  • Forhindrer knoglenedbrydning
  • Nedsætter risikoen for åreforkalkning i hjertet
  • Afhjælper vandladningsgener
  • Kan forsinke aldringsprocessen af huden

Ulemper ved hormonbehandling af overgangsalder hos kvinder:

• Ved anvendelse af præparater, hvor du holder pause, får du blødning
  • Øget risiko for blodpropper i ben og lunger
  • Der kan forekomme uregelmæssig blødning, hovedpine, ømme bryster og væskeretention (ophobning af væske) de første tre måneder
  • Der er en lille øget risiko for brystkræft

Forløb og komplikationer ved kvindens overgangsalder

Som tidligere nævnt vil de fleste klimakterielle gener gå over af sig selv i løbet af nogle år. I takt med den bortfaldne hormonpåvirkning er der dog risiko for udvikling af en række sygdomme.

Vi anbefaler derfor altid, at du søger samråd med din speciallæge, når det gælder beslutningen om, hvorvidt du ønsker at starte i hormonbehandling for gener på grund af menopause.