Cyster på æggestokkene

Når vi taler om cyster på æggestokkene, taler vi om godartede svulster.

En cyste er en væskefyldt blære, der kan ses på overfladen af æggestokkene. I de fleste tilfælde er cyster helt normale og kaldes for fysiologiske cyster. Cysterne opstår som følge af en ægløsning, hvorefter de normalt forsvinder efter 1-3 måneder. Der findes andre cyster, som opstår på grund af overvækst af forskellige celletyper i æggestokkene.

Det siges, at cirka 10% af alle kvinder mellem 45-50 år har én eller flere cyster på deres æggestokke.

Hvad forårsager cyster på æggestokkene?

I forbindelse med en almindelig ægløsning dannes der en masse små cyster. Disse cyster dannes omkring modnende æg i æggestokkene. Et af æggene vinder mod de andre æg, cysten brister og ægget kommer derefter ud i bughulen, hvor det fanges af æggelederen. Der vil umiddelbart efter denne ægløsning ske hormonelle forandringer. Disse forandringer er med til at standse modningen af de andre æg, og cysterne omkring de tilbageværende æg vil tilbagedannes. Hvis dette ikke sker, kan de vise sig som én eller flere cyster på æggestokkene

Cyster på æggestokkene kan også dannes ved det gule legeme. Denne slags cyster bliver ikke betragtet som svulster, da de er hormonpåvirkelige og ofte vil forsvinde af sig selv igen eller ved en eventuel hormonbehandling.

Da kvindens bækken er skabt til at rumme en gravid livmoder med så få gener som muligt, skal en cyste eller kræftknude nå en væsentlig størrelse, før den går ind og generer kvinden ved at trykke på naboorganerne. Ved langt de fleste tilfælde er en forstørrelse af æggestokkene godartede cyster, og kun i sjældne tilfælde er der tale om kræftknuder. Hvis der er tale om kræft i æggestokkene, kan det medføre symptomer, da kræftknuden går ind og trykker på blæren eller tarmen. Der vil også være en risiko for, at der opstår væske i bughulen eller en generel utilpashed. Kvindens menstruationscyklus påvirkes ikke af en kræftknude. Ofte vil kræft i æggestokkene først ses efter overgangsalderen.

Symptomerne på cyster på æggestokkene?

Du vil ikke opleve symptomer, hvis cysterne på æggestokkene er små. Normalt vil de første symptomer vise sig, når cysterne eller svulsterne er så store, at de går ind og trykker på selve blæren eller endetarmen. Hvis cysten på æggestokken vælger at dreje sig rundt, vil blodforsyningen til cysten reduceres, og dette kan medføre akutte mavesmerter.

Smerter ved cyster på æggestokkene kan også opstå, hvis der går hul på en cyste, eller hvis der er blødning fra cysten.

Går der hul på en cyste, vil smerterne aftage efter 1-2 dage. I visse tilfælde ved stærkere smerter, eller hvis der er mistanke om blødning i bughulen, kan det være nødvendigt med en operation.

Nogle kvinder oplever, at de ikke længere kan passe deres bukser. Årsagen til dette kan være, at cysterne vokser sig så store, at det mærker som om, det er maven, der er vokset. Den øgede fylde i maven kan også betyde, at kvinden har væske i bughulen, eller der kan være tale om oppustethed i forbindelse med ens cyklus.

Arvelige cyster

Cyster kan være arvelige. Det kan ikke siges nøjagtigt, hvilke symptomer du som kvinde skal være opmærksom på, men hvis du oplever ny og/eller vedvarende symptomer, bør du tage dem alvorligt. Da mange af symptomerne på cyster på æggestokkene er ukarakteristiske, og for mange måske synes harmløse, er dette skyld i, at mange af disse kræfttilfælde først opdages, når sygdommen er begyndt at brede sig.

Fælles for ovenstående symptomer er, at det er muligt at have dem, uden det diagnosticeres som kræft. Men sørg alligevel for at blive undersøgt, så du kan udelukke kræft så hurtigt som muligt.

Ved en gynækologisk konsultation vil gynækologen foretage den undersøgelse, der skal til for at klarlægge en diagnose og danne basis for den videre behandling. Der lægges især vægt på, om du har smerter, er øm eller har en forstørret æggestok. Hos nogle er begge æggestokke forstørrede.

Gå til tidsbestilling