CA-125 – undersøgelse for kræft i æggestokkene

Symptomer på kræft i æggestokkene kan være svage og til at overse. Derfor er det vigtigt for lægen at få foretaget en CA-125 blodprøve, hvis denne har den mistanke om, at noget kan være galt. Oftest tages prøven altså for at udelukke, at noget er galt.

Hvad er CA-125?

CA-125 er et proteinstof, som kan vise tegn på kræft i æggestokkene, endometriose eller underlivsbetændelse. Raske kvinder har typisk værdier, der ligger under 35, mens et forhøjet CA 125-niveau kan indikere, at der er sygdom. Statistisk er der forhøjet CA-125 hos 80 procent af kvinder med kræft i æggestokkene. Niveauerne kan dog også stige under menstruationen, hvis du er gravid eller grundet andre sjældne årsager. Forhøjet CA-125 kan også skyldes en godartet svulst.

Hvordan foregår en undersøgelse for kræft i æggestokkene?

Første skridt er en gynækologisk undersøgelse, hvor gynækologen kan vurdere, om æggestokkenes størrelse er normal. Dette foregår ved, at gynækologen mærker med to fingre i vagina samtidig med, der placeres en hånd på maven. Der vil også blive foretaget en ultralydsscanning. Undersøgelsen gør ikke ondt og tager kun få øjeblikke. Hvis lægen oplever anormaliteter ved æggestokkene i forbindelse med den gynækologiske undersøgelse, bruges CA-125 som en ekstra støtte for den videre undersøgelse. CA-125 bliver målt ud fra en helt normal blodprøve.

Symptomer på kræft i æggestokkene

Symptomerne på kræft i æggestokkene er ikke helt entydige. Har du haft ubehag i maven i over 4 uger, så kom ind til os til en undersøgelse. Vi tager dig hellere ind en ekstra gang, end at du skal gå og bekymre dig unødigt. Sådanne bekymringer kan nærmest i sig selv give ondt i maven.

Bestil tid til CA-125-test, hvis du oplever:

• Blærebetændelse eller hyppig vandladning
  • Træg mave i mere end en måneds tid
  • Oppustet mave, uforklarlig vægtstigning eller vægttab
  • Smerter i maven nedad mod underlivet eller i ryggen
  • Pludselig træthed, manglende appetit eller anden utilpashed

Vær især opmærksom på symptomer, hvis du ved, at der har været eksempler på ovariecancer i familien. 5-10 procent af tilfældene af forhøjet CA-125 er arveligt disponeret.

Oplever du nogle af ovenstående symptomer, så bestil en tid hos os. Du kan både ringe og bestille en tid eller få en tid til CA-125-test via vores online tidsbestilling.

Kræft i æggestokkene er mest udbredt efter overgangsalderen

Unge kvinder kan godt få kræft i æggestokkene, men det forekommer yderst sjældent hos kvinder under 40 år. Sygdommen rammer typisk kvinder over 60 år. Hos 80 procent af tilfældene bliver canceren opdaget efter menopausen.

Forhøjet CA-125 er ikke nødvendigvis kræft i æggestokkene

Som tidligere beskrevet, er forhøjede CA-125 værdier ikke ensbetydende med, at du har kræft i æggestokkene. Mange kvinder bliver meget bekymrede, hvis de har forhøjet CA 125-værdier. Men de høje værdier er ikke en sikker markør for cancer. Der kan således være flere ufarlige årsager til de forhøjede værdier såsom eksempelvis betændelsestilstande eller godartede underlivssygdomme.

Hvad sker der, hvis jeg får konstateret forhøjet CA-125 værdier?

Hvis du har forhøjet CA-125, indstiller vi dig til yderligere undersøgelser for kræft i æggestokkene, så vi kan udelukke, at det er cancer, der giver de øgede værdier. Hvis du ikke har andre symptomer på kræft i æggestokkene, så har du med 90 procent sandsynlighed ikke ovariecancer. Lægen vil altid informere dig om, hvorvidt han har mistanke om kræft i æggestokkene.

CA-125 blodprøven kan sammen med ultralydsscanninger og PET/CT-skanning tilsammen synliggøre, hvorvidt der er tegn på cancer. Hos de sidste få procent med forhøjet CA-125 og visuelle tegn på kræft i æggestokkene vil den endelige sikre diagnose blive stillet ved en mindre operation, hvor lægerne fjerner det pågældende væv, som derefter undersøges.

Vurdering af symptomerne ved hjælp af CA-125 og scanninger er i dag meget effektiv. Dermed er det kun 3 procent af de kvinder, der bliver opereret og får fjernet væv, der ikke har kræft i æggestokkene.